SMYCKEN

Ett set med guld och smaragdsmycken.

Tillfälligt stängd

I utställningen Smycken finns det enkla och det mest exklusiva, från 1500-talet och fram till i dag. Smycken med en historia om människorna som bar dem, och den tid de levde i.

Utställningen är tillfälligt stängd på grund av byggnation. Öppnar åter våren 2024.

Tusen smycken som bär på en historia

I alla kulturer har människor smyckat sin kropp. Smycken följer mode och trender, men berättar också en historia om de människor som bär eller burit dem. Smycken visar identitet, ekonomisk status och sociala sammanhang – så var det förr och så än idag.

Smycken har använts av många anledningar. Som flärd och mode, men också också vid livets högtider, som minne eller som lyckobringare och skydd. Ofta har det dyrbara och sällsynta formats till smycken, men pärlor, ädla stenar och metaller har med tiden fått sällskap av nya material.

I Nordiska museets utställning kan du se 1000 smycken som bär på en historia om de som använt dem.

Stilar och funktioner

Utställning är indelad i sju avsnitt. Genom Tidslinjen kan du följa smyckenas stilutveckling från 1500-talet och framåt. Varje tidsepok och kultur formar sina smycken, alltid med koppling till det mode som gäller.

I Mode, status och identitet får du se statussymboler som halsband, armband, hängsmycken, broscher, örhängen, ringar och garnityr.

Glädje och sorg visar ringar som trohetssymbol, brudkronor och sorg- och minnessmycken. Smycken som bär på löften och minnen i samband med olika händelser i livet. De är ofta symboler eller tecken som omvärlden kan tyda. Många smycken är knutna till bröllop, en del till sorg.

Smycken för håret – som prydnadskammar och hårnålar – har både dekorerat och hållit håret på plats. Idag finns ett stort utbud av hårprydnader, men smycken av hår är mer sällsynta. Förr var de vanliga, särskilt vid mitten av 1800-talet. Många har också burit smycken med hår inuti. Särskilt betydelsefulla små lockar och flätor har gömts i hängsmycken, ringar, broscher och armband.

Magi och symbolik visar smycken som ansetts ge bäraren lycka eller skyddat mot sjukdomar, olyckor och onda makter.

Hålla fast handlar om praktiska och nödvändiga smycken – att hålla samman kläder, fästa och drapera – har också inneburit en möjlighet att smycka sig på väl exponerade ställen, som bröstet, i midjan, vid knäbyxornas kant eller på skorna. Det dekorativa har haft större eller mindre betydelse. Broscher, och på sina håll maljor, blev med tiden smycken helt utan praktisk funktion.

Utställningens Guldkorn är förknippade med dramatiska händelser och kända personer. Bland annat ringar som Gustav III delade ut efter statskuppen 1772.

Utställningen öppnar igen våren 2024