100 000 Bildminnen
I ett stort banbrytande projekt har Nordiska museet räddat och digitaliserat 100 000 kulturhistoriska fotografier från sent 1800-tal fram till 1970-talet som aldrig tidigare är visade. Bilderna är tillgängliga för allmänheten på Digitalt museum och i urval på Wikimedia.
De räddade bilderna är nu tillgängliga
Genom att utveckla metoder för att tina, separera och torka negativen har Nordiska museet lyckats bevara de drabbade acetat- och nitratnegativen för eftervärlden.
Det har troligtvis inte skett en liknande insats med så omfattande material tidigare, varken nationellt eller internationellt.
Vad är det för bilder och motiv?
Fotografierna är från sent 1800-tal fram till 1970-talet. Majoriteten är tidigare osedda. De är privata familjebilder, enskilda fotografers arkiv, bilder från yrkes- och amatörfotografer och arkiv från företag och institutioner. En del har illustrerat veckopress, andra reklam och modemagasin.
Fotografierna på cellulosanitratnegativ från slutet av 1800-talet till 1970-talet är organiserade under ämnen som stad och landsbygd, arbete och fritid, kulturella sedvänjor och modefotografi, porträtt och reklam. De utgör en ovärderlig resurs för den visuella förståelsen av det svenska samhället. Bland de mest framstående fotograferna finns:
K.W. Gullers, internationellt känd från Utställningen Family of Man och i Sverige för sina skildringar från folkhemstiden och uppdrag för svensk industri.
Gösta Glase, känd för sina ikoniska bilder av Stockholm från mitten av århundradet.
Gunnar Lundhs stora arkiv över svenskt vardagsliv, politik och resor från 1920-50-talen.
Sten Didrik Bellander, assistent till Richard Avedon i hans tidiga karriär, känd för sina porträtt, kommersiella bilder och modefotografi.
Fotografierna är organiserade under ämnen som stad och landsbygd, arbete och fritid, kulturella sedvänjor och modefotografi, porträtt och reklam. De utgör en ovärderlig resurs för den visuella förståelsen av det svenska samhället.
Höjdpunkter ur 100 000 Bildminnen
Det omfattande digitaliserade materialet har en enorm bredd. Här hittar du ett litet urval av höjdpunkter:
- Gustaf Emil Pettersons familjebilder från sekelskiftet 1900, bland fotografierna finns även den hundratusende bilden som digitaliserades.
- Svenn Poulsens fotografier av Anders Zorn och Albert Engström.
- Bilder från Nordiska Kompaniet
- KW Gullers fotografier av Ingrid Bergman 1947 från Broadway-pjäsen ”Joan of Lorraine”.
- Bilder från SAAB:s fabriker i Trollhättan och Linköping från 1940-1970-talet.
- Bilder från SAS Scandinavian Airlines som visar olika flygplans in- och utsida, samt hur de konstruerades.
- Britta Oskarssons semesterbilder från 1920- och 30-talet.
Det har troligtvis inte skett en liknande insats med så omfattande material tidigare, varken nationellt eller internationellt
Sara Ellenius, projektledare Nordiska museet
Ny kunskap för arbete med det fotografiska kulturarvet
Wikimedia och KulturIT har varit viktiga samarbetspartners i att digitalisera och göra bilderna tillgängliga. Dessutom har arbetet fört med sig att bilderna är berikade med ny kunskap. Projektet har resulterat i viktiga erfarenheter som kan stärka och utveckla kulturarvssektorns framtida arbete med det fotografiska kulturarvet.
Hur gick arbetet till?
Läs om projektet och hela arbetsprocessen med att frysa, tina, konservera och digitalisera bilderna i en artikel på Digitalt museum.
Nordiska museet går in i två nya digitaliseringsprojekt
Med avstamp i det nu avslutade projektet går Nordiska museet in i två nya storskaliga digitaliseringsprojekt för att bevara och sprida sina analoga bildsamlingar. Projekten löper från 2024 till 2026 med externt finansiellt stöd.