Stick-AW med Blåfors garn

Kvinna sitter med barn och fanzine i en trappa.
Linda Blåfors Carlsson som står bakom Blåfors Garn Fanzine Foto: Privat

Stick-AW 21 feb 16-20

Stora hallen

Evenemanget har varit.

Se vad vi har på gång under "Evenemang" .

Sticka, virka, quiza eller bara fika. Välkommen till en kreativ after work på Nordiska museet!

Välkommen på release för ett nytt nummer av Fanzine Blåfors Garn och delta i kvällens quiz med frågor som bara handlar om garn. Vi utlovar fina priser! Quizet börjar kl 18 i Nordiska museets restaurang. Är du nybörjare? Inga problem, vi har garn och stickor att låna. Kvällens stickhandledare är Klara Melin.

Vem är Linda Blåfors Carlsson?

Blåfors Garn är ett garnfanzine skapat av illustratören Linda Blåfors Carlsson där hon på ett roligt, initierat inbjudande sätt pratar stickning med olika entusiaster. Linda har stickat sedan hon var liten och rotade runt i mammans garnlager i kökssoffan.

Jag vill att fanzinet ska kännas som en cool, nördig stickkompis i soffan. Intervjuer med superkända stickdesigners blandas med spännande personer och saker jag hittar och som jag vill att fler ska hitta

Linda Blåfors Carlsson

Som illustratör har Linda Blåfors Carlsson jobbat med allt från illustrationer till kaffeförpacknigar, läromedel, bilderböcker, tidningar, lyxhotell till stora väggillustrationer i Täby saluhall. Ett fanzine är en egenpublicerad tidskrift gjord av och för fans inom en viss subkultur. Termen myntades redan 1940 och förknippas starkt med punkens DIY-kultur.

Barn- och nybörjarhörna 16–20

Ovan men sugen på att börja sticka? Eller kommer du med ett barn i sällskap? Kul! Kom till vår nybörjarhörna för alla åldrar så får du en hjälpande hand. Och så kan du prova på att virka, tova eller spinna garn också. I Stora hallen 16–20. Garn och stickor finns att låna.