Stickat så in i Norden

Stick-AW 25 sep 17.30

Begränsat antal platser

Samlingssalen

Välkommen till Nordiska museet när vi fördjupar oss i nordiska stickmönster och svenska vantar tillsammans med Birger Berge och Karin Kahnlund. Samtalsledare är Johanne Ländin.

Svenska vantar och nordiska stickmönster

Birger Berge (Norge)

Birger Berge kommer från Sunnfjord i gamla Sogn och Fjordane. Han har gjort sig känd genom sitt Instagram-konto @birgerberge där han delar mönsterglädje och skaparkraft. Birger är bland annat utbildad historiker och hämtar inspiration från traditionella mönster och tekniker. Framför allt experimenterar han med åttabladrosorna och de traditionellt mönsterstickade plaggen, och tar det vidare i nya plagg och sammanhang. Varför inte sticka en one piece med åttabladrosor, eller ett par byxor? Hör mer om Birgers inspiration, tradition och skaparglädje under hans presentation.

Karin Kahnlund

Vill du lära dig allt om svenska vantar? I Karins senaste bok hittar du traditionella och nya, såväl fingervantar som tumvantar och halvvantar, i en mängd varianter. Ett par av projekten är inspirerade av vantar från Nordiska museets samlingar. Karin har två mästarbrev, i både handstickning och handstickningsmaskin. Hon är en uppskattad kursledare som under många år har lett kurser och utbildningar i bland annat tvåändsstickning och stickhistoria.

Samtal med Johanne Ländin

Birger och Karin gör varsin presentation i Samlingssalen, därefter samtalar de med Johanne Ländin. Johanne gör själv mönster till mössor, vantar och sjalar och driver tillsammans med Heléne Wallin stickpodden Nördic Knitting. Johanne är ett känt ansikte i många stick-sammanhang, framförallt via sitt konto @borntoknit och stick-tidningen Svenska Garnbladet.

Stick-AW i Stora hallen

Före och efter programmet i Samlingssalen ses vi i Stora hallen och stickar tillsammans på kvällens Stick-AW. Stickor och garn finns att låna och våra stickhandledare finns på plats för att hjälpa alla nybörjare.