Digitalisering

Vi fortsätter att rädda och digitalisera fotografier från Nordiska museets bildsamlingar. Under 2024-2026 pågår två digitaliseringsprojekt med syfte att säkra material som riskerar att brytas ner ur museets fotosamlingar.

6 olika bilder från olika fotografer i digitaliseringsprojekten "Bildminnnen för framtiden" och "Hotade minnen - Sveriges historia i bilder".

I januari 2021 brast en kommunal vattenledning. Vatten trängde in bland tusentals negativ i museets fotoarkiv. Vi påbörjade snabbt en räddningsinsats och upprättade projektet 100 000 Bildminnen för att vårda och digitalisera bilderna. I april 2024 avslutade vi det mycket lyckade projektet.

Två nya digitaliseringsprojekt pågår på Nordiska museet

Vi arbetar med två nya projekt där vi fortsätter att rädda och digitalisera kulturhistoriska fotografier ur våra samlingar. I projekten samarbetar vi med KulturIT och Wikimedia Sverige och med fotohistorisk expertis och forskning knuten till Stockholms och Lunds universitet. Vi kallar projekten Bildminnen för framtiden och Hotade minnen – Sveriges historia i bilder:

Projektet Bildminnen för framtiden

I projektet Bildminnen för framtiden utvecklar vi vår digitaliseringsverksamhet från projektet 100 000 Bildminnen. Stora delar av de fotografiska samlingarna i Nordiska museets arkiv är starkt hotade inför framtiden.

Fotosamlingarna består till stor del av negativ, vars beståndsdelar både är instabila och bryts ner över tid och därigenom har en begränsad livslängd. Genom att digitalisera dem säkrar vi informationsinnehållet för eftervärlden och bilderna bli mer användbara och tillgängliga för både allmänheten och forskningen.

Projektet pågår under perioden 2024-2026 och är en del av regeringens digitaliseringssatsning. Centralmuseerna tilldelas under perioden 2024-2026 medel för att stärka arbetet med att digitalisera hotat kulturarv.

Mål med projektet

• Digitalisera, framtidssäkra och tillgängliggöra ca 60 000 bilder ur Nordiska museets fotoarkiv.
  • Utveckla nya metoder för digitalisering och tillgängliggörande av museet fotosamlingar.
  • Öka spridningen och användandet av museets fotosamlingar.

Att kulturarvet finns digitalt tillgängligt är av stor vikt, inte minst som en beredskapsåtgärd.

Kulturdepartementet, Regeringskansliet
En flicka i vitrutig skjorta sitter vid rodret och styr en motorbåt, hon ser koncentrerad ut.
Foto: Karl-Erik Granath / Nordiska museet

Projektet Hotade minnen – Sveriges historia i bilder

I projektet Hotade minnen – Sveriges historia i bilder digitaliserar vi ett urval av de kultur- och fotografihistoriskt mest väsentliga delarna av nitrat- och acetatsamlingen på Nordiska museet och gör dem tillgängliga. Det är viktigt att säkerställa bildinformationen för framtida generationer medan det fortfarande är möjligt.

Vi fokuserar på att digitalisera ett urval amatörfotografers enskilda arkiv och museets egna fotodokumentationer. Projektperioden pågår under första halvåret 2025 och finansieras av Jacob Wallenbergs stiftelse.

Mål med projektet

• Genom ett urvalsarbete digitalisera ca 40 000 kulturhistoriskt betydelsefulla bilder från fotosamlingarna.
  • Utveckla en effektiv digitaliseringsprocess och metadatasätta bilderna.
  • Publicera bilderna fritt tillgängliga på Internet genom samlingsförvaltningssystemet Primus och den publika tjänsten Digitalt museum.
En svartvit bild föreställande en knuttimrad bod på en höjd vid vattnet.
Foto: Hanna Gabrielsson / Nordiska museet

Vilka bilder digitaliserar vi och varför?

Vi baserar beslutet om vilka bilder vi ska digitalisera på en kombination av kriterier. Dels bedömer vi bildernas relevans, dels dess fysiska tillstånd. Urvalet har skett i samarbete med professor Anna Näslund och de bilder vi valt ut utgör en del de kulturhistoriskt mest betydelsefulla bilderna i samlingen av nedbrytningshotade plastnegativ.

• Vår ambition har varit att urvalet ska omfatta en bredd av fotografer som skildrar människor, platser, föremål och händelser kopplade till vardagslivet i Norden.
  • I tidigare projekt har vi digitaliserat relativt lite material från 1900-talets andra hälft. Därför prioriterar vi fotografier producerade från 1960 och framåt, för att bättre representera olika tidsperioder i den ’digitala samlingen’.
  • Vi prioriterar också kvinnliga fotografer och färgbilder, eftersom största delen av det bildmaterial som är digitaliserat hittills har varit i svartvitt.
  • Slutligen vill vi också prioritera bilder som är ovanliga, unika och därmed oersättliga framför bilder som finns i stora mängder och i flera institutioners samlingar.

Urval arkivbildare i projektet Bildminnen för framtiden 2024

• K W Gullers