Nordiska museets visuella identitet

Nordiska museets visuella identitet utgår från formelement i museibyggnaden och detaljer ur museets rika grafiska arkiv.

Ett collage med broschyrer och kataloger från Nordiska museet i museets visuella identitet.
Nordiska museets visuella identitet. Foto: Bold Scandinavia

Den visuella identiteten är utvecklad i samarbete med designbyrån BOLD Scandinavia och lanserades under museets 150-årsjubileum år 2023. Identiteten är belönad med silver och brons i London International Advertising Awards 2023, diplom i Guldägget 2023 och nominering i D&AD Awards 2023.

Förankring i dåtiden, sikte mot framtiden, mitt i nutiden

Identiteten har vuxit fram ur inspiration från museets arkiv och byggnadens originalgestaltningar.

En viktig pusselbit är ett så kallat fyrpass, ett fyrklöverformat element som ingår i museets originalsigill. Museets arkitekt Isak Gustaf Clason valde i början av 1900-talet att placera fyrpasset i en rakare variant ovanför porträttet av grundaren Artur Hazelius.

Fyra klöverformade så kallade fyrpass, ett är metallmärke att fästa på rocken, en relief i träpanel, en grafiskt sigill och sist som Nordiska museets nya logotyp i orange.
Nordiska museets symbol är ett fyrpass hämtat från Hazelius studentmötesmärke, träpanel i museibyggnaden och från museets originalsigill av Isak Gustaf Clason. Foto: Nordiska museet

En symbol med många möjligheter

Det distinkta fyrpasset är museets nya symbol och en del av logotypen. Fyrpass förekommer som arkitektonisk detalj under flera stilperioder, men för Nordiska museet är symbolen en hyllning till arkitekt Clason.

Symbolen fungerar som bildram eller mönster i arkitektoniska tillägg som ger nya årsringar till museets byggnader. Den kan också fylla en roll som fokus, ram, nyckelhål, portal – eller spegel bakåt och sikte framåt.

Typsnitt från ritningar i ett unikt uttryck

Ordbilden i Nordiska museets logotyp kombinerar samtida teckensnitt med museets historiska typografi. Det gemena i:et bland versaler återkommer i många tidiga ritningar över museet.

Det karaktäristiska nedsänkta s:et finns ingraverat i sten och metall i reliefer i museibyggnaden. Resultatet är ett unikt uttryck.

Kulörer från byggnaden i kontrasterande palett

Den nya färgpaletten består av faktiska kulörer från material i byggnaden som harmonierar med våra kulturhistoriska miljöer: vinröd ölandsten, ekpartier, ärgat koppartak, grå ståldörrar och varmvit puts. En uppsättning signalfärger kompletterar för kontrast och känsla av samtid.

Stiftelsen och våra fem besöksmål – Julita gård & trädgårdar, Tyresö slott & park, Svindersvik sommarnöje, Härkeberga kaplansgård och museet på Djurgården – har alla sitt eget färgpar.

Priser och nomineringar till identiteten

London International Awards 2023

Nordiska museets nya grafiska identitet belönades med silver i designkategorin Brand Identity och brons i designkategorin Logos i London International Awards 2023.

DA&D Awards 2023

Nordiska museets nya grafiska identitet belönades med diplom i DA&D Awards 2023.

Guldägget 2023

(Arr: Sveriges Kommunikationsbyråer, KOMM)
Nordiska museets nya grafiska identitet belönades med diplom i Guldägget 2023 i kategorin Identitetsdesign.