Nordiskamuseet.se – en modern portal till nordisk kulturhistoria

Nu lanserar vi nya nordiskamuseet.se, en modern portal som sömlöst guidar besökarna till våra fem olika besöksmål, våra spännande evenemang och rika samlingar.

Webbplatsen är utformad som en modern portal som sömlöst guidar besökare till Nordiska museets olika besöksmål: den ikoniska byggnaden på Djurgården i Stockholm, Julita gård & trädgårdar, Tyresö slott & park, Svindersvik sommarnöje och Härkeberga kaplansgård.

Webbplatsen är också ett digitalt skyltfönster för Nordiska museets rika samlingar, arv och berättelser. Målet med webbplatsen är att öka publikengagemanget, öka intäkterna, förbättra museiupplevelsen och stärka Nordiska museets varumärke.

– Vår nya webbplats vill välkomna, guida och inspirera både trogna och nya besökare. Vi vill få fler att upptäcka museets samlingar, utställningar och intressanta evenemang, säger Emma Reimfelt, kommunikationschef på Nordiska museet.

Framtagen ur ett användarperspektiv

Den nya webbplatsen är framtagen ur ett användarperspektiv, vilket innebär att rätt information visas på rätt plats och att besökare blir både inspirerade och får hjälp med praktiska frågor när de behöver det. För att skapa en inspirerande upplevelse finns en rad interaktiva komponenter som gör det möjligt att lyfta fram museets utställningar och innehåll på ett levande sätt.

Webbplatsen riktar sig till en bred publik, inklusive barn, unga, familjer, skolor, turister och lokalbefolkningen i Stockholm och omgivande regioner.

– Det är viktigt att våra besökare får rätt förväntningar inför sitt besök på museet för att få en bra upplevelse. Det har vi förtydligat och förpackat ännu bättre på vår nya webbplats, säger Ingrid Sundberg, projektledare på Nordiska museet.

Ny och prisbelönt identitet

Det finns mycket som gör lanseringen av denna webbplats speciell. För det första har den nya webbplatsen implementerat Nordiska museets nya visuella identitet, som nyligen vann två prestigefyllda priser i LIA Awards (London International Awards). För det andra har webbplatsen fått ett helt nytt CMS som är anpassat efter redaktörernas behov, vilket gör det mycket enklare att hålla webbplatsen uppdaterad och levande.

Framtida planer

Efter lanseringen av den nya webbplatsen fortsätter utvecklingen av Nordiska museets digitala närvaro.

– En viktig målgrupp i digitala kanaler är alla de som inte har möjlighet att komma till oss fysiskt. Här kommer vi fortsätta att utforska och utveckla innehållet på vår webbplats, säger Ingrid Sundberg.

Sätt igång att utforska vår nya webbplats, livet i Norden och allt vi har att erbjuda!

Webbplatsen är framtagen tillsammans med museets digitala partner Bazooka.